De voor- en nadelen van zonlicht

Zonlicht is goed voor de mens, maar wel met mate. Er is nu onomstotelijk bewezen dat langdurige blootstelling aan de UV-straling van de zon schadelijk is en kan leiden tot huidaandoeningen. Bovendien zijn de UV-stralen van de zon verantwoordelijk voor ongeveer 80 procent van de symptomen van huidveroudering. Daarom is effectieve bescherming tegen UVA- en UVB-stralen niet alleen om cosmetische redenen nuttig, maar ook vanuit een medisch standpunt.

De gevolgen van overmatige blootstelling aan UV-straling

Ongefilterde UVB-stralen veroorzaken een verbrande huid en beschadigen de bovenste lagen van de huid. Op de lange termijn kunnen ze zelfs celmutaties en huidkanker veroorzaken. UVA-stralen daarentegen dringen door tot de diepere lagen van de huid en maken de elastische vezels in het bindweefsel kapot, wat bij langdurige blootstelling tot een slappe huid kan leiden. UVA-straling is daarom een van de hoofdoorzaken van voortijdige huidveroudering.

Bescherming tegen de zon bij Beiersdorf

1936

Het begon in 1936: Toen in de jaren '20 van de vorige eeuw een gebruinde huid in het westen steeds meer in de mode kwam, begon Beiersdorf met intensief onderzoek naar de effecten van UV-stralen op de huid en ontwikkelde de eerste huidbeschermingsproducten tegen zonnebrand: NIVEA Nut Oil en Ultra Oil.

1970

Jaren '70: Beiersdorf verspreidt het idee om een zonnebrandfactor (sun protection factor, SPF) te introduceren, die ongeveer tien jaar eerder werd opgesteld om het effect van zonnebrandproducten wetenschappelijk te kunnen vergelijken. Het idee was om de zonnebrandfactor op de verpakking te zetten, wat de vooruitgang en vestiging van de nodige wetenschappelijke protocollen heeft gestimuleerd. Dit concept wordt later de algemene maat voor het bepalen van de effectiviteit van zonnebrandproducten.

1980

Jaren '80: Op basis van eerder onderzoek slagen de productontwikkelaars van Beiersdorf erin om een zonbeschermingsfactor van 12 te bereiken - ongebruikelijk hoog in die tijd.

Jaren '90: De onderzoekers van Beiersdorf ontdekken veranderingen in de huidcellen ten gevolge van zowel UVA als UVB-straling. Ze zien hierbij een relatie tussen de langetermijneffecten van UVA-straling en huidveroudering. Ze onderkennen ook de urgente behoefte om effectievere UVA-filters te ontwikkelen.

 

2005

2005: Als het eerste bedrijf ooit lanceert Beiersdorf een zonnebrandfactor onder het merk NIVEA met verhoogde bescherming tegen UVA én UVB.

2008

2008: In de westerse wereld komt een zongebruinde kleur rond 1900 in de mode, omdat het met gezondheid en aantrekkingskracht wordt geassocieerd. Daarom deden de onderzoekers van Beiersdorf uitgebreid onderzoek naar de effecten van UV-straling op de huid en de biologische mechanismen van pigmentatie. Het laatste succes is de ontwikkeling van de innovatieve zonnebrandproducten NIVEA Sun Protect & Bronze, waarmee de huid afdoende beschermd wordt tegen UVA- en UVB-stralen maar tegelijkertijd de huid stimuleert op een natuurlijke manier bruin te worden. Het geheim: glycyrrhizine.

2013

Huidig onderzoek: In de huidonderzoekslaboratoria van Beiersdorf wordt nu gezocht naar de volgende generatie van zonnebrandproducten. De focus ligt op innovatieve, hoofdzakelijk plantaardige bestanddelen (zoals antioxidanten) die de eigen bescherming en regeneratiefuncties van de huid ondersteunen.

Van idee tot product

Van idee tot product

Het is een lang proces om een idee te ontwikkelen en om te zetten in een eindproduct. Hier kunt u het ontwikkelingsproces volgen van het zoeken naar een werkzame stof tot een potje crème op een schap in de winkel.

Meer lezen