Consumentenonderzoek

Voor Beiersdorf zijn de behoeften van de consument geen mysterie. Consumenten worden onder andere systematisch ondervraagd en geobserveerd, wat een belangrijk onderdeel vormt van de dagelijkse productontwikkeling bij het onderzoekscentrum. En omdat nauw contact met de consument zo belangrijk is voor Beiersdorf breidde het bedrijf in 2009 zijn afdeling voor productevaluatie en consumentenonderzoek flink uit.

Wat de consument wil

Medewerkers van deze afdeling spreken met consumenten over hun gebruiksgewoonten en verwachtingen. De productontwikkelaars bij Beiersdorf krijgen zo waardevolle informatie over hoe de kenmerken van crème, scheerschuim, shampoo en zeep worden ervaren, beoordeeld en gewenst. De medewerkers van het onderzoekscentrum verzamelen deze gedetailleerde inzichten in onderzoekskamers - in badkamers die speciaal voor dit doel zijn ontworpen, zodat ze kunnen observeren hoe consumenten de verschillende producten gebruiken. Hiermee verzamelen ze belangrijke gegevens over hoe gebruik en verpakkingen kunnen worden geoptimaliseerd en hoe de producten kunnen worden vormgegeven, zodat ze nog makkelijker in het gebruik zijn.

Om de status van de meest populaire merken in lichaamsverzorging te behouden, ondervraagt Beiersdorf consumenten over de hele wereld, van Thailand tot Rusland en van Brazilië tot India. Waar Beiersdorf ook op de markt actief is, het bedrijf stelt consumenten in staat zijn producten te evalueren. We doen dit omdat, ondanks de specifieke behoeften van elk land, de hoge kwaliteit van Beiersdorfs producten altijd gegarandeerd moet zijn. 
Een andere focus van de productonderzoeksteams is de evaluatie van de tactiele eigenschappen van de cosmetische producten, die door een panel van getrainde deskundigen wordt uitgevoerd. Beiersdorf begon in 1997 medewerkers te trainen, zodat zij de zintuiglijke eigenschappen van crèmes konden onderzoeken. In de uiterst gestandaardiseerde testprocedures beschrijven de panelleden de eigenschappen van de crèmes en lotions direct tijdens of na het aanbrengen, waaronder de hechtheid en smeerbaarheid van het middel, het hydraterend gehalte en gevoel op de huid, zoals zachtheid. Door met panelleden te werken kan bepaald worden welk type product consumenten in de verschillende delen van de wereld wensen.

Onderzoekspanels in het researchcentrum. Sinds 1998 nemen extern opgeleide personen zitting in totaal vier onderzoekspanels bij Beiersdorf. Sinds de oprichting van de panels werden alleen al in 2012 meer dan 10.000 crèmes en lotions geëvalueerd door 250 onderzoekspanels.

Consumentenonderzoek in het Beiersdorf onderzoekscentrum

Meer informatie over de taken en de verantwoordelijkheden van deze unit.