Onze Weg naar DuurzaamheidVerantwoordelijkheid nemen voor de toekomst

Duurzaamheid is sinds lange tijd onderdeel van Beiersdorf. Een goede balans tussen milieubescherming, maatschappelijke verantwoordelijkheid en economisch succes is al ruim 130 jaar een natuurlijk onderdeel van onze bedrijfscultuur.

1912

Dokter Oscar Troplowitz, de Hamburgse ondernemer die de zaken overnam van oprichter Paul C. Beiersdorf, bracht de werkweek tussen 1892 en 1902 terug van 60 naar 48 uur. In 1912 werd na een enquête onder werknemers de lunchpauze van 2,5 uur teruggebracht naar een half uur in ruil voor gratis lunch.

1938

Beiersdorf opent als één van de eerste bedrijven in Duitsland een bedrijfscrèche. Tot vandaag de dag helpt deze voorziening onze werknemers in Hamburg (Duitsland) om werk- en gezinsleven goed te combineren.

1987

Beiersdorf haalt ozonaantastende cfk's uit haar spuitbussen.

1987

Beiersdorf gaat voorop in het ontwikkelen van alternatieven voor dierproeven.

1990

In Duitsland is Beiersdorf oprichtend lid van het 'Grüner Punkt' verpakkingsrecyclingprogramma. Soortgelijke programma's bestaan ook in andere Europese landen, zoals Oostenrijk (ARA), Spanje, (ECOEMBES) en Polen (Rekopol SA).

1991

Beiersdorf introduceert een assortiment aan 8x4 deodorants met een herbruikbare pomp en verpakkingsmateriaal gemaakt van 80% gerecycleerd papier. Deze verpakking ontvangt een aantal prijzen. Door de omstandigheden op de markt destijds is de herbruikbare pomp zijn tijd echter ver vooruit; hij verdwijnt al snel van de markt.

1992

Als onderdeel van Beiersdorf's belofte om verpakkingsmateriaal te verminderen introduceren we navulbare buidels voor een aantal productcategorieën.

1999

Beiersdorf neemt deel aan het wereldwijde 'Responsible Care' initiatief. Het doel hiervan is om de bescherming van het milieu en de gezondheid maar ook de veiligheid van werknemers en medeburgers continu te verbeteren.

2003

Beiersdorf publiceert haar eerste duurzaamheidsverslag.

2006

Dankzij de introductie van het Global Sustainability Management System (of wereldwijd duurzaamheidsmanagementsysteem) slaagt Beiersdorf erin om haar managementprocessen op het gebied van milieu, gezondheid en veiligheid, en maatschappelijke verantwoordelijkheid te verbeteren.

2010

NIVEA en de kindgerichte ontwikkelingsorganisatie Plan International gaan een 3-jarige wereldwijde samenwerking aan om achtergestelde kinderen over de hele wereld te helpen hun volledige potentieel te bereiken door hun onderwijskansen te verbeteren.

2011

Beiersdorf introduceert haar 'Beiersdorf zorgt' duurzaamheidsstrategie, gericht op drie aandachtsgebieden, 'Producten, Planeet, Personen', en formuleert duidelijke langetermijnbeloftes voor 2020.

2012

Beiersdorf zet haar streven om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen voort. Het materiaalgebruik voor de nieuwe NIVEA lichaamsproducten wordt met 15% teruggebracht, wat neerkomt op een besparing van 350 ton verpakkingsmateriaal per jaar. De logistiek wordt ook geoptimaliseerd, waardoor meer producten per pallet kunnen worden vervoerd en onze CO2-uitstoot aanzienlijk wordt verminderd.

2013

Onder de slogan 'NIVEA zorgt voor het gezin' maakt NIVEA, het voornaamste merk van Beiersdorf, gezinnen de focus van haar maatschappelijke betrokkenheid. Door middel van langetermijnprojecten ondersteunt NIVEA gezinnen op deze drie gebieden: vaardigheden voor kinderen, zelfbeschikking van moeders en tijd voor het gezin.

2014

In juli 2014 introduceren we nieuwe software om ons wereldwijde duurzaamheidsmanagement te ondersteunen. Met Susy, wat staat voor 'Sustainability System', kunnen we wereldwijde indicatoren van duurzaamheid verzamelen, beoordelen en verwerken.

2015

Om de milieubelasting van onze producten te reduceren gebruiken wij Life-Cycle Analysis (LCA) of levensduurevaluatie. In 2015 creëerden we een simulatieprogramma om verpakkingen te ontwikkelen, gebaseerd op de LCA methode. Dit programma stelt ons in staat om de milieubelasting van alternatieve verpakkingsmaterialen in te schatten.

2016

We zoeken continu naar nieuwe mogelijkheden om onze ecologische voetafdruk te verminderen. We hebben onze oorspronkelijke doelstelling voor de Planeet voor 2020 al bereikt en hebben onszelf daarom in 2016 een nieuw klimaatdoel gesteld; we gaan onze energiegerelateerde CO2-uitstoot per gemaakt product met 70% terugbrengen voor 2025 (uitgangsjaar 2014).

2017

We behaalden in 2017 ons doel van 'Geen Afval Naar de Vuilstort' voor het overgrote deel van onze productielocaties. Geen van onze 16 gevestigde productielocaties maakt nog gebruik van vuilstort, en in 2018 gaan we aan de slag met een gedetailleerd concept om deze doelstelling ook te behalen voor onze nieuwe productielocatie in Nigeria, die in 2017 in gebruik werd genomen.